UITLANDER

UITLANDER is een platform voor kwalitatieve buitenlandverhalen over en door Belgen in het buitenland, gemaakt voor het Belgische thuispubliek.

Het platform wil naar eigen zeggen "een antigif zijn voor hapklaar buitenlandnieuws dat nieuwsbronnen voorschotelen. Zo gaan we van lokale kennis naar internationale verhalen."

"Het buitenlandnieuws wordt ons meestal gebracht door nieuwsagentschappen en grote persbureaus, eventueel met correspondenten als filter. Geen enkele organisatie zorgt voor een synergie tussen kennis van emigranten enerzijds en onze gevestigde media anderzijds. Die leemte willen wij vullen", aldus de bezielers. Dat zijn journalisten Robbe Vandegehuchte en Arno Van Rensbergen van Find Muck Productions vzw.

UITLANDER brengt op geregelde tijdstippen nieuwe verhalen, van zoveel mogelijk verschillende stemmen: digitale nomaden, vrijwilligers of studenten, ondernemers, wetenschappers, academici, consulair personeel, ngo-medewerkers, sporters, dromers, arbeiders, horecamedewerkers, enzovoort. Er is ruimte voor allerlei onderwerpen, hard of zacht nieuws, opinie en analyse.

Een selectie van de verhalen verschijnt ook op de Wereldblog van MO* en het tijdschrift van Vlamingen in de Wereld. Per verhaal worden ook andere partners gezocht om het mee te verspreiden: nieuwsmedia, verenigingen, ngo's, en uiteraard de Uitlanders zelf.

In eigen woorden

Robbe Vandegehuchte van UITLANDER zelf aan het woord:

Wat hield het project precies in?

Uitlander is een platform voor kwalitatieve buitenlandverhalen over/door Belgen in het buitenland, gemaakt voor het Belgische thuispubliek.

De thema’s zijn uiteenlopend om een groot publiek te bereiken. De vorm kan veranderen en de bijdrages zijn zowel opiniërend als historisch of actueel. De voornaamste bedoeling is dat we ons publiek iets bijbrengen over het buitenland.

Bij elk Uitlander-verhaal betrekken we ad hoc nieuwe partners. Om een maximaal bereik te hebben, hanteren we een moderne sociale mediastrategie en zijn we verschillende partnerschappen aangegaan.

Waarover ben je het meest tevreden?

Over de variatie in landen en continenten, de variatie in onderwerpen, en de algemene kwaliteit van de stukken. Daar waken we echt over, zowel inhoudelijk als taalkundig en vormelijk. Ook over het design van de website en over alle mooie samenwerkingen zijn we erg tevreden. We blijven nieuwe partners aanwerven. De stukken waar Arno en ik heel wat tijd in steken, scoren beter dan gemiddeld.

Wat verliep minder goed dan verwacht, of wat zou je nu anders doen?

Het idee dat we bijdrages gratis konden maken in samenwerking met Uitlanders om die dan te verkopen aan Vlaamse media was minder werkbaar dan gedacht. Maar, onze alternatieve strategische uitwerking met een eigen sterk merk en diverse samenwerkingen op lange termijn is eigenlijk een pak beter als businessmodel.

Het is logisch dat je die concepten moet bijsturen. Verkopen aan Belgische media was niet opportuun omdat we dan teveel in vaarwater van professionele freelancers kwamen die meestal reeds een eigen netwerk hebben voor publicaties. Een stuk, gemaakt door een niet-professionele journalist, is haast nooit interessant voor de gevestigde media om over te nemen, en daarom werken we met strategische partners die onze content delen en verspreiden. Door de wereldwijde pandemie is het sowieso moeilijker om verhalen aan te bieden bij gevestigde media die los staan van de actualiteit. Toch blijven we bij elke bijdrage actief samenwerken met een ad hoc partner.

Wat ook veel werk was, maar dat hadden we verwacht, was het opsporen, bijsturen en motiveren van de Uitlanders. Daarnaast is het soms moeilijk om een uniforme werkmethode te hanteren ten opzichte van de Uitlanders. De ene heeft al meer begeleiding nodig (inhoudelijk en taalkundig) dan de andere. Je moet elke keer opnieuw aanpassen en kort op de bal spelen.

Wat is het effect van dit project na afloop van de subsidieperiode? Blijft het nog voortbestaan, of heeft het iets bijgebracht of veranderd aan jullie bedrijf of organisatie?

Ons bedrijf ís Uitlander. En we blijven zeker voortbestaan. De komende maanden hebben veel sterke verhalen in het verschiet, en het cv van Uitlander is best indrukwekkend na aan maand publiceren. Dat spreekt potentiële bijdragers aan in de toekomst.

Wat is volgens jou het belangrijkste dat we kunnen leren uit dit project voor de journalistiek in Vlaanderen?

Dat er wel degelijk een groeiende markt is voor deze verhalen. En dat er heel wat onbenut potentieel is m.b.t. Nederlandstalige verhalenvertellers in het buitenland die, mits begeleiding, uitstekende content kunnen aanleveren.