'Tijdsmuur' doet abonnees stijgen met 20%

Na de harde, de zachte en de dynamische betaalmuur, is er nu ook de 'tijdsmuur'.

MittMedia is een Zweedse mediagroep met verschillende nationale en regionale titels. Op de nieuwssites van MittMedia zijn alle nieuwe artikels het eerste uur gratis te lezen. Daarna verdwijnen ze achter een betaalmuur.

Het gratis uur helpt om de aandacht op de artikels te trekken, en (vroege) lezers ‘reclame’ te laten maken.

De mediagroep zag dat de pageviews voor hun artikels gemiddeld pieken ongeveer een uur nadat ze gepubliceerd zijn. De meeste artikels ontvangen echter in totaal meer verkeer na dat uur dan ervoor. “Het business model om content te verkopen is dus long tail”, aldus MittMedia.

Meer toelichting over MittMedia's tijdsmuur bij Digiday.

Ad Retention

Dit jaar heeft MittMedia dankzij data-analyse overigens nog een andere belangrijke verandering doorgevoerd, namelijk in de relatie naar hun adverteerders.

Op basis van de eigen data concludeerde Mittmedia immers dat het zelf z’n adverteerders wegjoeg. In hun advertentiestrategie werd te veel op korte termijn gedacht en was er te weinig echt contact met de klanten.

Op basis van die bevindingen hebben ze veranderingen doorgevoerd, onder andere om hun klanten- en verkoopscijfers niet meer op maand-, maar op jaarbasis te bekijken.

Meer toelichting over MittMedia's ad retention strategie bij INMA.