Opiniewebsite Doorbraak gaat reizen organiseren

Digitale media worstelen wereldwijd met hun verdienmodellen. Ook in Vlaanderen proberen enkele spelers daarbij alternatieve paden uit om inkomsten te genereren. Charlie Magazine runt bijvoorbeeld een sprekersbureau (en heeft nog steeds een acute fundraisingactie lopen) en nieuwssite Apache ging recent in zee met Kunstinstelling Vooruit.

Een ander lid van Media.21 (de koepel van de belangrijkste digitale media in Vlaanderen) is opiniewebsite Doorbraak. Tot nu toe haalt Doorbraak, dat in 2018 de kaap van 1 miljoen unieke bezoekers rondde, zijn inkomsten vooral uit giften. Daarnaast geeft het boeken uit. Onder de naam ‘Weg met doorbraak’ start het nu ook met een reisaanbod. Samen met een professionele reisorganisatie wil het elk jaar een handvol reizen organiseren. Het concept: “een toeristische rondreis, gecombineerd met ontmoetingen met lokale politici, opiniemakers, en culturele voortrekkers. En uiteraard in het gezelschap van andere Doorbraak-lezers.”

De eerste reis vindt eind mei plaats: ‘In de schaduw van Churchill’, een vierdaagse trip naar Londen en Kent. De reis wordt begeleid door Harry De Paepe, de huisanglofiel van Doorbraak, en gaat ook langs bij schrijver-essayist Benno Barnard, die al enige jaren in Engeland woont.

Deelnemers aan de reis betalen minimaal 830 euro. Het concept lijkt alvast succes te hebben: voor de eerste reis zouden nog maar enkele plaatsen over zijn.