Nieuwe tool geeft nieuwssites beter inzicht in hun lezers

Hoe maak je van nieuwssitebezoekers trouwe en betalende gebruikers? Een nieuwe gratis tool van het Center for Cooperative Media, Audience Explorer, helpt uitgevers bij dat wervingsproces.

Audience Explorer is specifiek ontwikkeld voor kleine en middelgrote nieuwssites. Het is een dashboard dat 10 specifieke rapporten haalt uit Google Analytics die nuttig zijn voor uitgevers om inzicht te krijgen in hun lezers.

De tool deelt de websitebezoekers op in drie categorieën: Casual Visitors, Prospective Loyalists en Brand Lovers. Die categorieën vormen een zogenaamde ‘funnel’ of trechter: een traject om trouwe (en betalende) lezers te werven. De inzichten uit het dashboard helpen digitale uitgevers om hun wervingsstrategie te bepalen.

Het uiteindelijke doel is om van Casual Visitors Brand Lovers te maken. Die laatste categorie maakt immers weliswaar slechts een kleine minderheid uit van alle sitebezoekers, maar is wel goed voor de meerderheid van de paginaviews. “[Brand Lovers] read your stories, send you news tips, evangelize your work, leave comments and attend your events. They drive the most reliable pageviews that underpin your advertising, and open up their wallets for membership and subscription programs.”

Uiteraard geeft het dashboard geen pasklare antwoorden hoe een nieuwssite moet omgaan met haar lezers. Maar de rapporten maken het lezersgedrag wel zo inzichtelijk mogelijk, vormen een basis voor een strategie, en zijn een meetinstrument voor experimenten.

Audience Explorer is ontwikkeld door Ned Burke van het Center for Cooperative Media. In dit artikel geeft hij meer uitleg, en in dit document uitgebreide instructies voor de installatie.