Kennis

Deze kennispagina zal in de komende maanden uitgroeien tot een verzamelplaats van informatie over interessante onderzoeken, samenwerkingsprojecten en inspirerende voorbeelden.

BBC ontwerpt verrijkte podcastspeler

De BBC heeft een prototype gelanceerd van een podcastspeler die de ervaring van de luisteraar wil verrijken. De technologie kan bijvoorbeeld dienen om nepnieuws tegen te gaan of de betrouwbaarheid te vergroten, door in de speler de datasets en grafieken te tonen die de basis vormen voor de audiocontent.

Lessen van Christian Van Thillo

Size matters (meer dan ooit), populaire- en kwaliteitsmedia kan je niet mengen, en de risico’s van mediaconcentratie voor journalistieke kwaliteit zijn enkel theoretisch (in Europa). Dat zijn enkele lessen uit de gastlezing die de CEO van Medialaan - De Persgroep Publishing gaf aan de VUB.

De opmars van de podcast

Volgens de jongste Digimeter luistert intussen meer dan één Vlaming op tien maandelijks naar podcasts. Het genre zit in de Lage Landen duidelijk in de lift.

Facebook-algoritme: Post Engagement versus Web Shares

Sinds vorig jaar krijgen berichten van vrienden en familie een prominentere plaats in de Facebook-tijdlijn, ten nadele van bedrijven en organisaties, en dus ook van nieuwssites. Het grotere belang van 'web shares' in het algoritme zou wel beter zijn voor ernstig nieuws dan voor sensationeel nieuws.

Nieuwe tool geeft nieuwssites beter inzicht in hun lezers

Hoe maak je van nieuwssitebezoekers trouwe en betalende gebruikers? Een nieuwe gratis tool, Audience Explorer, helpt uitgevers bij dat wervingsproces.

Opiniewebsite Doorbraak gaat reizen organiseren

Opiniewebsite Doorbraak start met een reisaanbod voor haar lezers.

Hebben factchecks effect?

Hebben factchecks in deze tijden van misinformatie, polarisering en versplintering van het medialandschap eigenlijk wel effect? Ja, zegt een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam.

Maken online advertenties een verschil?

Een nieuw artikel op De Correspondent betoogt dat je bijna niet kunt weten - en meten - wat het effect is van een online advertentie. Canvas deed dan weer een experiment waarin een gerichte Facebook-advertentie een heel duidelijk effect leek te hebben.

Facebook investeert $ 300 miljoen in de ondersteuning van (lokaal) nieuws

Facebook zal de komende drie jaar 300 miljoen dollar investeren in de ondersteuning van nieuws, ook in Europa. De nadruk zal daarbij liggen op lokaal nieuws.
Prognosis Shamebot

Software monitort gendergelijkheid in de media

Prognosis, een Scandinavisch bedrijf gespecialiseerd in data-analyse, heeft een tool ontwikkeld die de hoeveelheid mannelijke versus vrouwelijke namen monitort die in online nieuwsmedia worden vermeld.
Vooruit Café

Betalende nieuwssite Apache gratis te lezen in de Gentse Vooruit

Nieuwssite Apache, dat het leeuwendeel van zijn onderzoeksjournalistiek achter een betaalmuur houdt, is voortaan gratis te lezen in Kunstinstelling Vooruit in Gent.

Sociale media dragen niet bij aan kennis over de actualiteit

De Universiteit Antwerpen onderzocht de effecten van verschillende informatiekanalen op kennis over de actualiteit. Hun conclusie: mensen die alleen via sociale media nieuws volgen, scoren lager op het vlak van actuele politieke kennis. Zij verschillen niet van mensen die weinig het nieuws via een traditioneel kanaal volgen.

RADAR: een combinatie van data-, regio- en AI-journalistiek

Innovatie in de praktijk: het Engelse project RADAR gebruikt artificiële intelligentie om datajournalistieke verhalen voor regio's te maken.
As Gau Paust

Mechelse burgerjournalistiek zet hyperlocals op weg

Het Mechelse online stadsmagazine As Gau Paust is een van de weinige zogenaamde hyperlocals in Vlaanderen. Op zijn website heeft het een sectie gemaakt om andere beginnende hyperlocals te inspireren.
newspaper The Independent

Van print naar online: gelijk bereik, minder impact?

Een studie toont aan dat het aantal lezers van The Independent na de overgang naar 'digital only' nagenoeg gelijk bleef, maar dat de totale tijd die de lezers besteden aan het lezen van de krant, met 81% is gedaald.
detail cover rapport Eén taal, meer stemmen

Vlaanderen en Nederland

In hoeverre is meer samenwerking tussen het Vlaamse en Nederlandse journalistieke medialandschap mogelijk en wenselijk? In opdracht van het Nederlandse Stimuleringsfonds voor de Journalistiek werd dat onderzocht door een expertencommissie.
logo NewsDNA

Algoritmes: #newsDNA

Een van de aanbevelingen van het Vlaams-Nederlandse onderzoeksrapport ‘Eén taal, meer stemmen’ was het ontwikkelen van publieke algoritmes. Dat is precies het doel van #newsDNA, een interdisciplinair onderzoeksproject van de Universiteit Gent.
logo DIAMOND

Diversiteit: DIAMOND

Dit onderzoeksproject van de KU Leuven, de Universiteit Antwerpen en de Vrije Universiteit Brussel onderzoekt diversiteit in de journalistieke praktijk langs drie dimensies: diversiteit van thema’s, actoren en standpunten.

Sector info

Journalismfund.eu

Journalismfund.eu vzw stimuleert grensoverschrijdende onderzoeksjournalistiek in Europa.

Vlaamse Vereniging van Journalisten

De Vlaamse Vereniging van Journalisten is de beroepsvereniging van de in Vlaanderen actieve journalisten.

Mediacademie

Mediacademie Journalistiek wil redacteurs en mediaprofessionals wapenen met de noodzakelijke journalistieke, zakelijke en technische competenties om de kwaliteit van de geschreven pers te bestendigen.

Media.21

Media.21 verenigt verschillende digitale media in Vlaanderen: Apache, Charlie Magazine, DeWereldMorgen.be, Doorbraak.be, MO*/MO.be, newsmonkey, rekto:verso en StampMedia.

Raad voor de Journalistiek

De Raad voor de Journalistiek is een onafhankelijke instelling voor de behandeling van vragen en klachten over de journalistieke beroepspraktijk.

Nederlands Stimuleringsfonds voor de Journalistiek

Het Stimuleringsfonds stimuleert de kwaliteit, diversiteit en onafhankelijkheid van de journalistiek door met geld, kennis en onderzoek de vernieuwing van de journalistieke infrastructuur in Nederland te bevorderen.