Facebook investeert $ 300 miljoen in de ondersteuning van (lokaal) nieuws

Facebook heeft deze week aangekondigd dat het de komende drie jaar 300 miljoen dollar zal investeren in de ondersteuning van nieuws. De nadruk zal daarbij liggen op lokaal nieuws.

Een deel van het geld, 20 miljoen dollar, zal Facebook gebruiken om zijn Local News Subscriptions Accelerator uit te breiden, ook naar Europa. In dat programma coacht Facebook lokale nieuwsmedia om meer betalende lezers te werven. Het gaat ook door met het project Facebook Subscriptions, waarin het een betaalmuursysteem voor nieuwsmedia aan het ontwikkelen is, dat momenteel wordt getest door enkele tientallen uitgevers wereldwijd (uit Europa o.a. Libération, Haaretz en Il Messaggero). Het breidt zijn focus daarbij uit van louter subscription naar retention en membership support.

Daarnaast gaat 16 miljoen dollar naar zeven verschillende (Amerikaanse) organisaties die lokale journalistiek ondersteunen.

Ten derde organiseert Facebook in maart een grote conferentie over journalistiek in Denver.

De bestemming van de rest van het geld is nog niet duidelijk. Facebook zegt dat het ook de grote nieuwsuitgevers zal blijven ondersteunen, maar meer te zullen focussen op lokaal nieuws. In het voorjaar zal Facebook in gesprek gaan met diverse partijen om te bekijken hoe het de rest van de 300 miljoen zal besteden, ook in Europa.

Schizofreen

Naar aanleiding van deze aankondiging had NiemanLab een uitgebreid interview met Campbell Brown, vice-president Global News Partnerships van Facebook. Wanneer Brown gevraagd wordt naar de befaamde algoritmes, houdt ze de boot af: “Relying on traffic entirely from News Feed for your whole business model is not the approach that any smart publisher should take.”

Dat is evident, maar het is een verdere illustratie van de huidige schizofrene situatie waarin de sector zit. Facebook en Google worden enerzijds gezien als de doodgravers van de online nieuwsmedia, omdat ze het leeuwendeel van de advertentie-inkomsten wegkapen, en bijdragen tot de verspreiding van desinformatie en de daling van het vertrouwen in de pers. Maar tegelijk zijn het veruit de grootste sponsors van journalistiek wereldwijd.

Sommige waarnemers, ook Europese, hebben dan ook meteen negatief gereageerd op deze aankondiging, en vinden niet dat techbedrijven journalistiek moeten ondersteunen. Zie bijvoorbeeld dit opiniestuk van James Ball op Columbia Journalism Review.