DigInThere schotelt nieuwsgebruikers quiz voor

Met DigInThere kunnen nieuwsmedia over elk van hun artikels, video’s of podcasts een korte quiz maken. Dat moet lezers aanmoedigen om artikels grondig en integraal te lezen in plaats van diagonaal. De uitgevers hebben daarmee hebben een 'audience engagement tool' waarmee ze betekenisvolle betrokkenheid kunnen meten.

De ontwikkelaars van DigInThere willen daarmee een alternatief bieden voor de dictatuur van de clicks. Die vormen voor uitgevers en adverteerders momenteel immers het belangrijkste meetinstrument voor lezersaandacht, maar zeggen heel weinig over de kwaliteit van die aandacht.

Tegen bots en trollen

Bovendien worden steeds meer clicks gegenereerd door bots, die met de ontwikkeling van artificiële intelligentie overigens steeds slimmer worden. De quizzen van DigInThere zijn echter bot-resistent.

Met dit meetsysteem zouden nieuwssites daarom een kwaliteitsvollere advertentieomgeving kunnen creëren, aldus de initiatiefnemers, waardoor ze hun aanbod minder achter een betaalmuur moeten stoppen.

Het systeem biedt uitgevers ook de kans om lezers te ‘belonen’ voor hun aandacht, met acties, geschenken of door een bepaalde status toe te kennen. Ook kan het bijvoorbeeld fungeren als trollenfilter, door enkel lezers die de quiz succesvol hebben afgelegd te laten reageren op het artikel.

Toekomst

Momenteel zit DigInThere nog in de opstartfase. Het zoekt daarbij nog middelen en (Engelstalige) nieuwsmedia om hun product verder te testen en ontwikkelen.

Op zijn website vertelt DigInThere over de dictatuur van de clicks, legt het uit hoe hun concept werkt en wat de mogelijke toepassingen zijn, en kan je al een aantal artikels met bijhorende quizzen lezen/spelen.

Instagram

Het concept van DigInThere is wellicht uniek, maar quizzen als publiekstrekker voor nieuwsmedia zijn dat uiteraard niet. Zie bijvoorbeeld deze getuigenis van de 'Instagram Editor' van The Economist.