De opmars van de podcast

Uit de vorige week gepubliceerde Digimeter blijkt dat meer dan één Vlaming op tien maandelijks naar podcasts zou luisteren:

“12% luistert minstens één keer per maand, terwijl het voor 7% een wekelijkse gewoonte is. Het hoogste aandeel gebruikers ligt bij de 25-34-jarigen, van wie 20% maandelijks en 14% wekelijks podcasts beluistert.

Opvallend is dat 27% van de 16-24-jarigen nog nooit gehoord had van podcasts, een cijfer dat duidelijk hoger ligt dan bij de 25-34-jarigen (12%), 35-44-jarigen (16%) en 45-54-jarigen (22%).”

Eerdere cijfers over 2018 van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) spraken van een penetratiegraad van podcasts in Vlaanderen van 5,8% (tegenover 9,4% in Franstalig België).

Opmars

De podcast zit alleszins duidelijk in de lift. Audio-storyteller Eva Moeraert schreef voor Ons Erfdeel een interessant overzichtsartikel over de opmars van de podcast in Vlaanderen en Nederland. Vlaanderen blijft daarbij wel nog achter bij Nederland. Een van de redenen daarvoor is het gebrek aan financiering. Hoewel de VRT de podcast in Vlaanderen mee op de kaart heeft gezet, wil ze er momenteel niet in investeren omdat de markt te klein is, aldus het artikel. Daardoor moeten Vlaamse podcastmakers voor productiebudgetten onder andere gaan aankloppen bij de VPRO in Nederland.

Het Fonds Pascal Decroos ondersteunt wel journalistiek onderzoek voor podcastdocumentaires, maar voor de financiering van het productieluik zou het goed zijn als het Vlaams Audiovisueel Fonds ook audioprojecten aanvaardt, in het verlengde van hun steun voor audiovisuele documentaires.

Podlab

Moeraert is samen met Pieter Blomme ook de drijvende kracht achter Podlab, een nieuw initiatief dat journalisten een ‘bootcamp’ wil aanbieden om podcasts te leren maken. Podlab is een van de 11 innovatieve journalistieke projecten die steun krijgen van het Vlaams Journalistiek Fonds. Podlab trok ook de aandacht van het Nederlandse Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, dat Moeraert erover aan de tand voelde.

Verdienmodellen

Er beginnen stilaan ook verdienmodellen voor podcasts te groeien. Het Leuvense bedrijf Twipe, dat kranten over heel Europa adviseert over hun digitale strategie, publiceerde vorige week een post over drie verschillende strategieën om luisteraars te benaderen: subscription, early-access en member-only.

Een ander Belgisch bedrijf, Space, publiceerde een rapport over de reclamemogelijkheden. Villamedia meldde vorige week dat volgens PwC podcasts in 2020 meer dan 1 miljard euro advertentie-inkomsten zullen ophalen. Pieter Blomme pleit er in Ons Erfdeel alvast voor om een soort van reclameregie voor podcasts te organiseren, zoals dat in Nederland al bestaat.

Oorzaken Festival

In Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond in Amsterdam vindt van 29 tot 31 maart een nieuwe editie plaats van Oorzaken, “een driedaags festival dat een ode brengt aan de mooiste podcastverhalen van over de hele wereld.” Er zijn audiovoorstellingen, lezingen, workshops, een kinderprogamma en nog veel meer. Op vrijdag 29 maart heeft het festival ook een Industry-dag, speciaal voor makers van podcasts, radio-documentaires en hoorspelen.