Chase Social Stories

Chase is een urban community van jonge digital storytellers, die verhalen creëren voor een jonge, diverse doelgroep op social media en die daar ook een stevig publiek mee weten te bereiken. Een brede poule van enkele honderden superdiverse stadsjongeren in Vlaanderen en Brussel maken innovatieve digitale verhalen rond urban music, lifestyle en creatief talent.

Eigenlijk hoort daar nog een vierde pijler ‘samenleving’ bij. Via de subsidie van het Vlaams Journalistiek Fonds kreeg Chase (Ethercentrum vzw) de kans om de sterkste verhalen en talenten nieuwe kansen te geven met een onderzoeksbeurs, opleiding en begeleiding op maat, dit alles binnen een innovatief journalistiek kader.

De verhalen vertrokken vanuit de leefwereld van het Chasepubliek (urban music, urban culture). Ze speelden zich af in Vlaanderen en Brussel en werden gemaakt op maat van - en gepubliceerd op de socialemediakanalen van Chase. Het eindresultaat werd vaak ook gedeeld op de socialemediakanalen van de jongeren zelf.

Beurzen en coaching

Chase lanceerde twee oproepen, in februari en oktober 2019, waarbij jonge makers een pitch konden insturen. Daaruit selecteerde Chase in totaal 12 projecten. De makers kregen telkens een beurs en intensieve begeleiding door het Chase-team. Ze volgden ook verschillende workshops, o.a. over interviewtechnieken, videomontage, storytelling en social media branding.

De verhalen

Over de onderstaande thema's verschenen telkens verhalen in verschillende afleveringen in tekst, foto en video, en in het geval van de podcast ook audio.

Er werden meer dan 20 'hoofd'verhalen gepubliceerd, als interview, documentaire, longread, reportage of podcast. Van elk van die verhalen werden verschillende afgeleiden gemaakt voor publicatie op de Chase-website en sociale media (Facebook, Instagram en YouTube).

Chase heeft de verhalen die gemaakt zijn met steun van het VJF ook gegroepeerd op een overzichtspagina.

  • Racisme & Colorisme in België

In deze tweedelige reeks gingen de makers op zoek naar ervaringen van mensen met een bruine of zwarte huidskleur. Hoe is het om op te groeien en te leven in Vlaanderen als je een niet-blanke huidskleur hebt? Twee video-interviews brachten getuigenissen over de effecten van westerse kolonisatie, racisme en colorisme op gelijke kansen vandaag, en de invloed van westerse schoonheidsstandaarden op jongeren met een niet-westerse achtergrond.

De video van het interview met Ama Kissi zorgde bij Chase voor een recordbereik. Wekenlang werden de mailboxen van zowel Chase als Ama Kissi overspoeld met steunbetuigingen en mensen die zich identificeerden met het verhaal.

  • Genk: Turning Coal Into Gold

Meer dan de helft van de inwoners van Genk is van buitenlandse origine. 1 op 4 kinderen worden er geboren in armoede en 1 op 5 stopt met school zonder het behalen van zijn ofhaar secundair diploma.

In een tweedelige documentaire tonen de makers hoe sommige jongeren die in de cités opgroeien hun toevlucht zoeken in de creatieve sector of in hiphop. Hierdoor blijven ze op het rechte pad en omringen ze zich met een vriendengroep die vaak als tweede familie dienst doet.

  • The Future of Belgian Nightlife

Deze video laat sleutelfiguren uit het Belgische nachtleven aan het woord over het belang van het Belgische nachtleven.

  • Working in the Belgian Hip Hop Scene as a Woman

Deze tweedelige reeks laat 10 vrouwen aan het woord die voor of achter de schermen van de Belgische hiphopscene werken. Wat zijn de uitdagingen voor hen in een wereld die overheerst wordt door mannen?

  • LGBTQ+ in Belgische Hiphop

Een reeks van vier persoonlijke portretten van gay en queer people die zich - elk op hun eigen manier - bewegen in de Belgische hiphopscene.

  • Standing (Re)Present(ations)

Een portret van vijf tieners uit sociale woonwijken, gecombineerd met een fotoshoot met tweedehandskledij.

  • Tinted Souls

Vijf portretten van artiesten in video, foto en tekst.

  • Talksik Podcast

In de Talksik podcast hebben Jazzy en Zed van Soul’Art een open conversatie met een collega-artiest. Ze praten over de ‘ups & downs’ van het leven als artiest in België en de uitdagingen in onze maatschappij.

  • De Stroate

In een voormalig bejaardentehuis in Kortrijk is momenteel hiphopcentrum 'De Stroate' gehuisvest. Van rappers tot breakdancers, graffiti artiesten en dichters, De Stroate is een veilige haven voor creatievelingen in Kortrijk. Het is een plek waar nieuwe ideeën ​​en samenwerkingen ontstaan en waar jongeren een plek voor zichzelf kunnen creëren.

Deze shortdocu ging na zijn première op 21 april 2020 meteen viraal, en werd een hit op Facebook, Instagram TV en YouTube.

    peter_breakdancer_-_picture_by_quinten_prinsen_for_chasemusicbe.jpg

    De Stroate
    De Stroate. Foto: Quinten Prinsen voor Chase.


    In hun eigen woorden

    Chase zelf aan het woord:

    Wat hield het project precies in?

    Door de subsidie van het Vlaams Journalistiek Fonds kreeg Chase Music de mogelijkheid om een coachingstraject uit te bouwen waarbij we jonge digitale makers konden ondersteunen bij het maken van verhalen die een positieve impact hebben op onze maatschappij.

    Die ondersteuning verliep door middel van persoonlijke begeleiding, coaching en workshops, maar ook financieel, aangezien de makers vergoed werden voor het maken van hun verhaal. Samen met de makers stelden wij teams samen waardoor in totaal een 30-tal externe creatievelingen aan de verhalen meewerkten.

    Deze “positieve impact” verhalen speelden zich af in Vlaanderen of Brussel en hadden een link met hiphop/urban cultuur. Ze werden gepubliceerd en op maat gemaakt van www.chase.be en onze sociale kanalen: Instagram (feed, stories & IGTV), Facebook (Feed, stories en Facebook Watch), YouTube, Spotify, Apple Podcasts, ...

    Waarover zijn jullie het meest tevreden?

    Wij zijn zeer tevreden over de mogelijkheid die het budget van het Vlaams Journalistiek Fonds ons gaf om in te zetten op verhalen met meer diepgang. Het was voor ons ook de eerste keer dat we eigen vrijwilligers en externe makers konden betalen voor hun inbreng. Op deze manier konden wij de verhalen professioneler, diepgaander en met een betere omkadering aanpakken.

    Daarnaast zijn wij zeer tevreden over hoe de verhalen onthaald zijn door ons publiek.

    Bijvoorbeeld: de getuigenis van Ama Kissi in de ‘Racisme en colorisme in België’ reeks werd 40.000 keer bekeken en 464 keer gedeeld. Wekenlang werden onze inboxen en die van Ama Kissi overspoeld met steunbetuigingen en mensen die zich identificeerden met het verhaal.

    Ons doel om met onze content social change te initiëren werd ruimschoots behaald. Ten gevolge van de video werd Ama Kissi uitgenodigd om deel te nemen aan verschillende panelgesprekken en lezingen rond de connectie tussen mentale gezondheid en racisme en schreef ze een opiniestuk voor VRT NWS.

    We zijn ook zeer tevreden over alle afgeleverde verhalen en de groei die makers doorheen dit project meemaakten.

    Daarnaast verliep de samenwerking en communicatie met het VJF-team ook heel vlot, transparant en open. Ondanks de wat langzamere start van ons project, was het fijn om te horen dat het VJF-team vertrouwen had in onze visie en expertise om de vele verhalen tot een goed einde te brengen.

    Wat verliep minder goed dan verwacht, of wat zou je nu anders doen?

    Materiaal was vaak een pijnpunt. Niet alle makers bleken te beschikken over kwalitatief video- en audio-opnamemateriaal. Dat zorgde ervoor dat enkele van de verhalen op het vlak van beeld en audiokwaliteit beter hadden kunnen uitdraaien. Anderen monteerden hun video’s op computers die niet krachtig genoeg waren voor de betreffende taken, wat voor moeilijkheden en vertragingen tijdens het montageproces zorgde.

    Enkele makers gebruikten de vergoeding die we hen betaalden wel om kwalitatief materiaal aan te kopen, wat hun projecten uiteraard ten goede kwam. Om hier in de toekomst op in te spelen, zouden wij bij een nieuw project ook budget aanvragen voor de aankoop of huur van kwalitatief materiaal.

    Wat is het effect van dit project na afloop van de subsidieperiode? Blijft het nog voortbestaan, of heeft het iets bijgebracht of veranderd aan jullie organisatie?

    Van deze verhalen zullen nog nieuwe afleveringen gemaakt worden na aflopen van het project:

    • Racisme & Colorisme In België
    • Genk: Turning Coal Into Gold (dit concept willen we vertalen naar andere steden/thema’s)
    • Standing (re)present(ations): nieuwe episodes zijn al in de maak
    • Tinted Souls: nieuwe episodes zijn al in de maak
    • Talksik Podcast: nieuwe episodes zijn al in de maak

    Voor een aantal van deze verhalen zal Chase dan ook blijven instaan voor de verdere coaching en begeleiding. Voor andere verhalen willen we ook actief op zoek naar externe funding.

    Daarnaast hebben we gemerkt dat deze kwalitatieve en diepgaande verhalen met een maatschappelijke insteek zeer goed onthaald werden door ons publiek. Vanaf dit jaar passen we daarom onze aanpak aan. We gaan minder inzetten op dagelijkse content en meer tijd uittrekken voor grotere verhalen rond maatschappelijke thema’s die we verspreid doorheen het jaar publiceren.

    Wat is volgens jullie het belangrijkste dat we kunnen leren uit dit project voor de journalistiek in Vlaanderen?

    Een verhaal dient op verschillende manieren verteld te worden per specifiek platform. Een artikel of short docu kan een basis zijn, vervolgens dienen ‘afgeleiden op maat’ gemaakt te worden voor de verspreiding van het verhaal op sociale media.

    Aan de reacties en het engagement dat sommige verhalen teweegbrachten, kunnen we ook vaststellen dat er effectief nog een plaats blijkt te zijn in ons medialandschap voor verdiepende social stories op maat van jongeren. De verbindende factor van ons publiek is vaak muziek, maar we merkten dat zij vaak veel enthousiaster en vocaler engageerden op verhalen met een maatschappelijke en sociale insteek. Ook vanuit onze omgeving kregen wij spontaan zeer goede reacties met betrekking tot de verhalen die we maakten in het kader van onze VJF-subsidie.

    Nymphose Trudy Kazangu
    Chase Tinted Souls: Nymphose - Foto: Trudy Kazangu

    VJF-innovatiesteun

    € 50.072