20 nieuwssites die een duurzaam verdienmodel ontwikkelen

James Breiner, specialist in wat men noemt ‘entrepeneurial journalism’ en nieuwe businessmodellen voor digitale media, heeft op zijn blog een overzicht gepubliceerd van 20 digitale nieuwsorganisaties die er in lijken te slagen om hun project financieel leefbaar te houden.

Het is een gevarieerde selectie van nieuwssites uit Europa, de VS en Latijns-Amerika, die verschillende verdienmodellen aan het ontwikkelen zijn voor digitale kwaliteitsjournalistiek.

Uit Europa zijn usual suspects opgenomen als De Correspondent, Médiapart en het Hongaarse Atlatszo, maar bijvoorbeeld ook het Vlaamse Apache (als op een na kleinste van de hele selectie). Het grootste medium uit het overzicht is Gazeta Wyborcza uit Polen, dat 171.000 digitale abonnees heeft en een jaaromzet van om en bij de 20 miljoen dollar.

Interessant is dat van elk van de besproken organisaties een hoop gegevens worden opgelijst, zoals het aantal abonnees of leden, werknemers en journalisten, het bereik, de omzet, inkomstenbronnen (bv. betaalmuur, advertenties, donaties), enzovoort. Daarna volgt er een inhoudelijke bespreking van o.a. het soort journalistiek dat de organisatie brengt, de impact die ze genereert en haar financieringsmodel.

Een kant en klaar waterdicht verdienmodel voor digitale kwaliteitsjournalistiek kan je uit het artikel uiteraard niet distilleren (dat zou pas nieuws zijn). Maar het biedt een hoop inspiratie door de grote variatie in vormen en aanpak van de voorgestelde nieuwsorganisaties.

Dit is alvast een voorsmaakje:

Het volledige artikel kan je hier lezen:

Is quality journalism sustainable? Here are 20 media organizations that are solving this problem

Een persconferentie van Médiapart (foto: anti-k.org)